مهره ها برای وصل کردن پیچ ها به دیگر اجسام به کار می روند و اکثریت مهره ها به صورت شش ضلعی فرم داده می شوند؛

مهره ی شش گوش نوعی از مهره است که شش گوشه دارد و به شکل یک شش ضلعی است.

در حالی که مهره های شش گوش مشهور ترین نوع از مهره ها هستند ، انواع زیاد دیگری از مهره ها تا به حال ساخته شده است که هرکدام کاربرد خاصی دارند ولی می توان گفت که از مهره ی شش گوش تقریبا همه جا استفاده می شود و بیشترین کاربرد را دارد.

نمی توان دقیقا گفت اولین بار چه زمانی از مهره ی شش گوش استفاده شد ، ولی مورخان بر این باور اند که این نوع مهره در یک کارخانه ی کوچک فرانسوی تولید می شده است ؛ تولید مهره ی شش گوش در سال ۱۵۶۸ توسط کارخانه ای به نام “بسون” (Besson) شروع شد. مهره های شش گوش در آن زمان در درشکه ها و ارابه ها به کار می رفتند در حالی که مهره

خروسک (Wing nut) دست ساز در همان زمان ، در آمریکای شمالی برای همین کار ساخته می شدند.

بعد ها در سال ۱۸۱۸″ مایکا راگ “(Micah Rugg) در یکی از ایالت های آمریکا ، اولین ماشین تولید پیچ و مهره را اختراع کرد. از زمانی که اولین مهره اختراع شد تعداد زیادی از تولید کنندگان به دنبال راه های مختافی برای گسترش و پیشرفت سیستم پیچ و مهره بوده اند.

 

مهره شش گوش چیست؟

مهره ی شش گوش نوعی از مهره است که شش گوشه دارد و به شکل یک شش ضلعی است.

شاید اولین تصویری که از یک مهره شش گوش برای شما تداعی شود شش گوش بودن آن است! این تصویر درست است و در واقع می‌توان گفت نام این مهره از روی ظاهر آن گرفته شده است. مهره شش گوش نوعی از مهره‌های مورد استفاده در این حوزه می‌باشد که به شکل یک شش ضلعی است. تصویر این مهره‌ها را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.

جنس این مهره‌ها می‌تواند از pvc، آهن و فولاد و یا پلاستیک باشد از این رو به این مهره‌ها، مهره آهنی ، پلاستیکی و … نیز می‌گویند. با این حال برای این خانواده مهره‌ها می‌توان دسته بندی بهتری نیز داشت. مهره آهنی، مهره شش گوش کربن استیل ( مهره خشکه فولادی ۸٫۸ )، مهره شش گوش فولاد آلیاژی ( مهره خشکه فولادی ۱۰٫۹ )، مهره شش گوش استنلس استیل ( مهره استیل a2 و …) دسته بندی‌های این دسته از مهره‌هاست.

کاربرد مهره شش گوش چیست؟

مهره شش گوش متداول‌ترین نوع مهره‌های استفاده شده در صنعت است و به جرات می‌توان گفت با کاربرد عمومی برای همه موارد صنعتی استفاده می‌شود! دلیل این متداول بودن را می‌توان در استحکام بالای آن دانست. اگر بخواهیم صنایع مشخصی را که از این مدل مهره استفاده می‌کنند نام ببریم می‌توان به صنایع پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، صنعت ساختمان (ساخت سوله،

پیچ شش گوش امروزه کاربردهای فراوانی در زمینه های صنعتی و ساختمانی دارد از جمله:

  • پتروشیمی
  • صنایع نفت و گاز
  • صنعت ساختمان (ساخت سوله، اسکلت فلزی، پل، ساختمان ها و سازه های بزرگ و …)
  • اتصلات انواع ماشین آلات (راهسازی، کشاورزی، تزریق و …)
  • صنعت آب و فاضلاب

 

کاربردهای این پیچ ها امروزه در صنعت بسیار گسترده است بطوری که برای مثال در بسیاری از سازه های فلزی بزرگ، استادیوم های ورزشی و همچنین ساختمان های بلند و آسمانخراش ها از آنها استفاده می شود.

پیچهای شش گوش در کارخانجات به دو روش تولید می شوند: فورج گرم و فورج سرد. البته این کارخانجات دارای آزمایشگاه هایی نیز هستند که در آنها پیچ های تولید شده را بر اساس آزمون های تعیین گرید (شامل آزمایش های تعیین سختی و کششی پیچ) دسته بندی و گرید بندی می کنند. هرچه درجه گرید پیچ بیشتر باشد، یعنی سختی و مقاومت آن بیشتر است به همین دلیل معمولا در پروژه های بزرگ و مهم ساختمانی و یا صنعتی از پیچ های شش گوش با درجه گرید بالا استفاده می کنند. مانند پیچ های شش گوش استیل که در پروژه های حساسی که در مناطق پرفشار و دارای درجه رطوبت هوای بالایی هستند، استفاده می شوند. و یا پیچ های شش گوش آهنی و یا فولادی که در بسیاری از صنایع و سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرف دیگر از پیچ های شش گوش با گرید پایین جهت اتصالات نسبتا سبک فلزی و غیر فلزی استفاده می شود.

اسکلت فلزی، پل، ساختمان ها و سازه های بزرگ و …)، اتصالات انواع ماشین آلات (راهسازی، کشاورزی، تزریق و …) و صنعت آب و فاضلاب اشاره کرد.

مهره شش گوش چیست؟

مهره شش گوش با مواد اولیه مختلفی نظیر پلاستیک ، پی وی سی ، آهن و فولاد و … قابل تولید  است. اما اکثریت قریب به اتفاق مهره های شش گوش طبق دسته بندی ذیل تولید میگردند.

۱- مهره شش گوش آهنی

۲- مهره شش گوش کربن استیل ( مهره خشکه فولادی ۸٫۸ )

۳- مهره شش گوش فولاد آلیاژی ( مهره خشکه فولادی ۱۰٫۹ )

۴- مهره شش گوش استنلس استیل ( مهره استیل a2 و …)

 

مهره استیل شش گوش در دو گرید A2 70-304 و A4 80-316L و در دو استاندارد متریک و اینچ موجود می باشد. مهره شش گوش استیل در استاندارد متریک از سایز M1.6 الی M48 به صورت فابریک موجود می باشد و سایز اینچی از سایز ۱/۴ الی ۲ اینچی موجود می باشد. در ضمن مهره  های شش گوش دنده ریز نیز در استاندارد متریک نیز موجود می باشد. به طور مثال M10*1/25p و M12*1/5p . مهره با آچار تخت مربوطه محکم می گردد به طور مثال مهره M12 با آچار تخت ۱۹ محکم می گردد.

در این زمان مهره های شش گوش بیشترین استفاده را نسبت به دیگر مهره ها دارند به دلیل پر کاربرد بودنشان. مهره های شش گوش اکثرا از فولاد ساخته می شوند که البته به کمک دستگاه “نات فورمر” (Nut former).

کل این پروسه به نسبت سریع انجام می شود و در یک دقیقه می توان صد ها مهره تولید کرد. مهره ها می توانند از آهن ، فولاد ، استنلس استیل و یا دیگر مواد ساخته شده باشند. مهره های شش گوشی که از فولاد پر کربن ساخته شده اند بیشترین مصرف را دارند.

مهره های شش گوش با ماده ی ضد زنگ پوشانده می شوند تا از زنگ زدگی جلوگیری شود و از مهره های ضد زنگ می توان هم در فضا های داخلی و هم خارجی استفاده کرد واین مسئله بسیار مهم است چون بسیاری از مهره هایی که در سال های ۱۸۰۰ و ۱۷۰۰ استفاده می شد به تدریج خورده می شدند و در نهایت می شکسستند.

امروزه ممکن است مهره های شش گوش تنها به دلیل گشتاور و نیروی برشی بشکنند که این هم بسیار بعید است.

و اکنون شرکت پیچ مهره ی آرین با تولیدات انواع مهره پاسخ گوی نیاز های داخلی کشور است.

مهره های شش گوشی که از  فولاد پر کربن ساخته شده اند بیشترین مصرف را دارند.

مهره های شش گوش با ماده ی ضد زنگ پوشانده می شوند تا از زنگ زدگی جلوگیری شود و از

مهره های ضد زنگ می توان هم در فضا های داخلی و هم خارجی استفاده کرد واین مسئله بسیار

مهم است چون بسیاری از مهره هایی که در سال های ۱۸۰۰ و ۱۷۰۰ استفاده می شد به تدریج

خورده می شدند و در نهایت می شکسستند.

امروزه ممکن است مهره های شش گوش تنها به دلیل گشتاور و نیروی برشی بشکنند که این هم

بسیار بعید است.

و اکنون شرکت پیچ مهره ی پیشگامان صنعت با تولیدات انواع مهره پاسخ گوی نیاز های داخلی

کشور است.مهره اهنی , مهره خشگه , مهره باریک , مهره شش گوش , مهره چهار گوش ,

مهره خاردار , مهره داربستی , مهره فلنچی , مهره گالوانیزه , مهره گالوانیزه گرم , مهره ,

مهره دنده کبریتی , مهره کاسه نمدی , مهره واشر دار ,

جنس مهره شش گوش:

مهره‌های شش گوش از متریال‌های مختلفی از جمله: آهن، فولاد، پلاستیک، پی‌وی‌سی، استنلس استیل و یا دیگر مواد ساخته می‌شوند، در واقع از مفتولهایی با متریال مختلف از فولاد کم کربن کلاس ۵ تا فولاد پر کربن کلاس ۱۲، مهره‌های شش‌گوشی که از فولادی با کربنی بالا ساخته شده‌اند بالاترین مصرف را در انواع صنعت دارند.

آبکاری مهره شش گوش:

 

به منظور افزایش طول عمر مهره‌ها و بالا بردن کارایی آنها، مهره‌ها را با مواد ضد زنگ آبکاری کرده تا از زنگ‌زدگی آنها جلوگیری شود، به این ترتیب می‌توان از مهره‌های آبکاری شده هم در فضای داخلی و هم فضاهای خارجی استفاده کرد. بیشترین پوشش تولید و عرضه شده‌ی این روزها پوشش داکرومات، گالوانیزه و یا سیاه میباشد.

سایز مهره شش گوش:

این نوع از اتصالات دارای تنوع بسیار بالایی‌ست تقریبن به تعداد تنوع پیچ‌های موجود در بازار مهره نیز تولید می‌شود، در واقع برای تخمین سایز یک مهره، قطر ‌داخلی آن اندازه گیری می‌شود و با  دو استاندارد متریک و اینچ موجود میباشند که البته بیشترین کاربرد مربوط به استاندارد ماریک است.

استاندارد مهره شش گوش:

مهره‌ها طبق استانداردهای مختلفی ساخته می‌شوند و این استانداردها نشان‌دهنده‌ی نوع دنده، ریز و درشت بودن دنده، ضخامت مهره، نوع آبکاری، جنس، نوع گرید و سایر ویژگی‌های یک مهره میباشد. استانداردهای مختلفی از جمله ASTM, DIN و یا ISO در بازار تولید شده و موجود میباشند اما پرکاربدترین آنها مهره‌ی شش گوش DIN 934 یا ISO 4032 است.

انواع مهره شش گوش

  • مهره شش گوش جوشی
  • 2-مهره شش گوش اهنی
  • 3-مهره شش گوش باریک
  • 4- مهره شش گوش بلند

 

  • مهره شش گوش جوشی:

به مهره جوشی نیز معروف است.این مهره بر اساس استاندارد DIN929 تولید میشود ودر قسمتهایی از اتصال مورد نظر که مهره مجاز به باز شدن نیست ، به قطعه مورد نظر جوش داده می شود. جنس این مهره آهنی است و اتصالات مکمل آن میتواند واشر تخت و پیچ سر شش گوش آهنی باشد.

  • مهره شش گوش آهنی :

به مهره آهنی  ومهره کم کربن و مهره معمولی نیز معروف است .جنس آن آهنی است وبر اساس شرایط محیطی که قراراست در آن استفاده شود به صورت سیاه یا سفید (گالوانیزه )

به کار میرود.مهره آهنی انعطاف پذیری بسیار زیادی دارد و چون درصد کمتری کربن نسبت به مهره خشکه در ساخت آن استفاده شده بسیار نرمتر است ودارای خاصیت چکش خواری است.

به همین دلیل مهره آهنی در اتصالاتی که فشار های تنشی وکششی خیلی کمی وجود دارد ، استفاده میشود. البته لازم به ذکر است که مهره آهنی در محیطهای اسیدی ومرطوب وآمونیکی بسیار شکننده خواهد بود.

استاندارد این مهره DIN934 است وکاربردهای زیادی در صنعت ، لوازم خانگی و صنایع خاص دارد.

 

  • مهره شش گوش باریک :

ارتفاع این مهره از مهره آهنی شش گوش معمولی کمتراست ولی همانند آن آهنی است.

به دوصورت گالوانیزه و سیاه طبق استاندارد DIN 439  تولید میشود.

پیچ سر شش گوش آهنی و واشر تخت آهنی از اتصالات مکمل آن به شمار میرود.

در صنعت در اتصالاتی که با محدودیت فضا مواجهیم ، این مهره گزینه مناسبی میتواند باشد.

  • مهره شش گوش بلند :

این مهره علاوه بر شش گوش در شکلهای چهار گوش ، هشت گوش و دو پهن نیز تولید میشود.

ارتفاع آن از مهره معمولی بلند تر است .جنس این مهره ها آلیاژی از آهن ،استنلس استیل ، برنج وگاهی از ترکیبات مختلفی از این موارد میباشد و چون دارای مقاومت واستحکام بالایی اند بیشتر مصارف صنعتی دارند. پوشش گالوانیزه به دو صورت گرم وسرد دوام آنها را افزایش میدهد.گالوانیزه گرم از تفلون ، داکرومات وکادمیوم است.

مهره ها وپیچ های بلند برای اتصال قطعه ها در امتداد یکدیگر ونیز تبدیل سایز قطعات استفاده می شوند.

صنایع پتروشیمی ، نفت ، گاز ، نیرو گاهی ، آب و فاضلاب ، فعالیتهای ساختمانی ،کشاورزی ،

سد سازی ، پل سازی و… مواردی از صنعت هستند که از استفاده این مهره ها بهرمندند.