آیا شما تا به حال به تفاوت های پیچ و مهره با میخ فکر کرده اید؟

این سوال شاید در نگاه اول برای شما خیلی ساده و مسخره به نظر برسد؛ اما جالب است که خیلی ها این دو را بعضی اوقات با هم اشتباه می گیرند و در تلاش هستند که هر یک را به جای یکدیگر به کار بگیرند. ما در این مقاله تفاوت های پیچ و مهره با میخ را بررسی خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

امروزه انواع پیچ و مهره و میخ های مختلف و زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد و هدف مخصوص به خود را دارند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا تفاوت های پایه این دو یعنی پیچ و میخ و کاربرد های اصلی هرکدام را بیان کنیم.

تفاوت های پیچ و مهره با میخ

معرفی تفاوت های پیچ و مهره با میخ

پیچ و میخ را اتصال کننده هم می نامند. صدها نوع اتصال کننده مختلف در بازار وجود دارد اما تمامی آن ها در دو دسته اصلی پیچ یا میخ قرار می گیرند. تعیین تفاوت این دو دسته خیلی راحت است و اولین اختلاف آن ها در شکل ظاهری است. میخ ها دارای شکل صافی و بدون هیچ گونه شیاری هستند؛ ولی پیچ ها برخلاف میخ ها کوتاه تر و مقاوم تر بوده و شیارهایی بر روی آن وجود دارد. در بیشتر صنعت ها از پیچ و مهره استفاده می شود و کاربرد میخ بیشتر در صنعت عمومی و خانگی است.

پیشنهاد میکنیم که مقاله (کاربرد پیچ و مهره در صنایع) را نیز مطالعه بفرمایید

تفاوت دیگر پیچ و مهره، انتهای آن ها است. انتهای بیشتر میخ ها به صورت گرد و ریز است و با استفاده از چکش و میخ کش آن ها را به داخل فرو برده یا خارج می کنند؛ ولی انتهای پیچ دارای شکل های منظم چند ضلعی هستند که باز و بسته کردن آن ها با استفاده یک آچارفرانسه انجام می شود.

از تفاوت های دیگر سر آن ها است. سر تمامی میخ ها تیز بوده و به راحتی در هر دیواری یا تخته ای و با استفاده از فشار چکش فرو می روند؛ ولی استفاده از پیچ ها مانند میخ ها نیست و سر آن ها پهن تر است و باید همرا به یک مهره برای اتصال به کار گرفته شوند.

چه زمانی از میخ به جای پیچ و مهره استفاده می کنیم؟

چه زمانی از میخ به جای پیچ و مهره استفاده می کنیم؟

میخ برای اتصال سازه های سبک استفاده می شوند. در واقع میخ ها برای مواقعی که ما فقط به یک طرف سازه دسترسی داریم، کاربرد دارند؛ برای مثال برای قرار دادن تابلو بر روی دیوار، شما فقط به یک طرف دیوار دسترسی دارید و با استفاده از یک میخ و ضربه چکش، یک تابلو سبک را آویزان می کنید.

میخ ها نسبت به پیچ ها تنوع کمتر و قیمت ارزان تری دارند. همچنین استفاده از میخ ها خیلی آسان و سریع تر است و نیازی به ابزار آلات خاصی نیست و البته هنگامی که قصد سوراخ کردن قسمت های سخت را دارید، میخ بیشتر از کارایی دارد.

البته میخ ها نسبت به پیچ ها استحکام کمتری دارند و اگر سطح بیش از حد انتظار سخت باشد یا فشار وارد بر آن زیاد باشد، احتمال کج یا خراب شدن میخ بیشتر خواهد بود.

چه زمانی از پیچ استفاده می کنیم؟

پیچ ها نسبت به میخ ها کاربردهای وسیعی هستند و در هر صنعت شما می توانید انواع پیچ های مختلفی را مشاهده کنید. به عبارتی دیگر ساز و کار بیشتر صنعت ها با پیچ است و بدون آن ها نمی توان یک صنعت و قطعات آن را پیاده سازی کرد.

چه زمانی از پیچ استفاده می کنیم؟

زمانی که شما قصد اتصال دو ابزار بزرگ را داشته باشید، بهترین راه استفاده از پیچ و مهره است. برای مثال زمانی که قصد اتصال دو قفسه فلزی را دارید و از آن جا در قفسه انواع وسایل سنگین قرار می گیرد، استفاده از پیچ و مهره به علت استحکام بالا می تواند باعت نگهداری قفسه ها شود.

پیچ و مهره به علت ساختاری که دارند کمتر دچار آسیب های ناشی از هوا شده و طول عمر بالاتری دارند.